[-] > SANATÇILARLA SAHNE ARKASI > Doğukan Çiğdem ile Gelişim Kavramına Eleştirel Bir Bakış
  • Doğukan Çiğdem ile Gelişim Kavramına Eleştirel Bir Bakış

    Röportaj: İpek Yeğinsü

    Doğukan Çiğdem’in çocuksu ve ilkel karakterleri, insanın kendine ve kurduğu uygarlığa duyduğu narsist hayranlığın gülünçlüğünden besleniyor. Zamana hükmettiğimizi sanırken onun derin dehlizlerinde kaybolup gidişimizi sorguluyor. Sanatçı ile kendi öyküsünü şiirsellikle anlattığı keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.

     

    Sanat serüveniniz nasıl başladı?

    Piramidin en ucundaki aktarıma inandım; bu farkındalığım yirmilerimin başlarında oldu. Kendime saklamamalıydım. Resimlerim serpilmeliydi; yola çıkmıştım artık. Pratik oluşum bir çok malzeme ile ilişkiye girmemi sağladı; böylece var olan hikâyeyi farklı formlara taşımaya başladım.

     

    Resim mi önce geldi, yoksa masal mı?

    Resim hep vardı. Masal ise 15 yaşımdayken not alma refleksinin başlaması ile birlikte bir alışkanlık haline geldi. Kendi kısa masallarımı yazıp ardından resimlemeye başladım.

     

    Kavramsal yaklaşımınızdan söz edebilir misiniz?

    Tarih öncesi devrimleri daha tarafsızca değerlendirebiliriz; sonuçları bizi bireyler olarak daha az etkilemiştir. Bu nedenle ben geçtiğimiz birkaç yüzyılın gelişim kavramı üzerinde durmayı yeğliyor ve insanları buraya çağırıyorum. Bana göre bazı insanların diğerlerinden tek farkı günde iki-üç dakika için de olsa düşünebilmeleri.  Formların soru sordurabilme gücünü gördüğümden bu yana her biri birer soru niteliğinde, insanları düşünmeye sevk edeceğine inandığım yapıtlar üretme çabasındayım.

     

    Esin kaynaklarınızı merak ediyorum…

    Başlıca esin kaynağım insanlık tarihi, insan ile doğa, insan ile insan, doğa ile doğa. Resimlerimde bizim zamanı değil, zamanın bizi değiştirdiği gerçeğini vurgulamaya çalışıyorum.

    astral seyahat

    Doğukan Çiğdem, Astral Seyahat, 2017.

    Yapıtlarınız akla arketipleri ve fantastik öğeleri getiriyor. Naif ve primitif sanatla bir bağınız var ve bunun bir stil tercihinden çok eleştirel bir tutum olduğunu sezebiliyoruz…

    Haklısınız; eleştirelliğin sebebi estetiğe uyguladığım manipülasyon. Ne de olsa özgürlük ortamı, özgünlüğü de beraberinde getiriyor.

     

    Günümüz dünyası birçoğumuz için fazla analitik. Duygular düşüncelerin gölgesinde kalıyor. Aynı durum sanatta da geçerli. Bu konuda neler söylemek istersiniz?

    Değişen dünya zeki olmayı şart koştu ve aslında bu yalnızca birçok yetimizden biriydi. Yanlış yapıldı; organizmalar basit birer mekanizmaya dönüştü. Akan zaman içinde duygu midemiz küçüldü. Bunun sonucunda da şimdilerde çok zayıfladık.

      

    Üretim süreciniz nasıl ilerliyor?

    Kendimi saklayıp sarmalıyorum diyebilirim. Algılarımı sonuna kadar açıp izliyor ve okuyorum. Gerek edebiyattan, gerek gerçek hayattan besleniyorum. Tahmin edersiniz ki malzeme konusunda hiç sıkıntı yaşamıyorum.

    istisareler

    Doğukan Çiğdem, İstişareler, 2017.

    İlgiyle izlediğiniz güncel sanatçılar? 

    Samimi olan herkesi izlemeye çalışıyorum; formları okumak için aktif çaba gösteriyorum. Yapıtı anlamlandırma noktasında en büyük pay izleyicinin; bundan ötürü isim vererek kendimi sınırlamak istemiyorum. Herkesin herkesi izlediği, okuduğu, anlamlandırdığı ve o kurgunun içinde rol aldığı bir yapıt-izleyici ilişkisi öngörüyorum.  

     

    Grafik alanında da çalışmalar yapmışsınız. Bu alanda iş üretmeyi sürdürüyor musunuz?

    Grafik alanında tasarım ağırlıklı,  ticari çalışmalar yaptım. O sayfayı da tamamen kapattığımı söyleyemem; hala deniyor ve öğreniyorum. Ama yerimin daha çok mizah ve edebiyat dergileri olduğunu düşünüyorum.

     

    Art50.net ile işbirliğiniz nasıl doğdu? Online sanat platformları hakkında düşünceleriniz?

    Art50.net’in konusuna hâkim ve açık fikirli olduğunu öngörüyordum; haklı da çıktım. Online sanat platformlarının gerekli olduğunu, gelgelelim daha seçici olmaları gerektiğini düşünüyor ve bunun bir an önce gerçekleşmesini diliyorum. Bu anlamda bu coğrafyada Art50.net ailesinin alternatifini göremiyorum ve bu düşüncemde yalnız değilim.

     

    Yakın gelecekte hangi yeni projeleriniz bekliyor bizi?

    Yaşam döngüsü içinde deneysel malzemeler ile zenginleşmeyi sürdüreceğim. Kilim dokumaya, resim ve heykel üretmeye devam ediyorum. Kişisel sergim ise 2017’nin Aralık ayında Galeri Bu’da olacak.

     

    Doğukan Çiğdem’in Art50.net’ te yer alan eserlerine buradan ulaşabilirsiniz.