[-] > SANATÇILARLA SAHNE ARKASI > Art50.net’in Yeni ve Çok Yönlü Üyesi: Ahmet Rüstem Ekici
  • Art50.net’in Yeni ve Çok Yönlü Üyesi: Ahmet Rüstem Ekici

    Röportaj: İpek Yeğinsü

    Ahmet Rüstem Ekici adını son yıllarda sıkça duyar olduk. Sanattan tasarıma, yazarlıktan fotoğrafçılığa yaratıcılığın hemen her alanında üretkenliğiyle varlık gösteren Ekici ile yeni katıldığı Art50.net’te devam eden sanat serüvenini konuştuk.

     

    Sanata olan ilgin ne zaman, nasıl başladı? Televizyon sektöründe sanat yönetmenliği ve set tasarımı yapmaya nasıl yöneldin? Bu süreçte neler öğrendin?

    Tasarım ve çizime olan yeteneğimle küçük yaşlarda tanıştım ve çeşitli eğitimlerle üzerine gittim. Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde tüm disiplinler ile olan yakın ilişkim, sahne tasarımı ve TV set, dekor tasarımı gibi eğitimler beni İç Mimarlık mesleğinden kopararak televizyon sektörüne yönlendirdi. Televizyon stüdyo ve dekor tasarımı oldukça farklı disiplinlerle iç içe bir dal. İşin içinde marangozluk, demir işçiliği, ışık tasarımı ve farklı materyaller var. TV dekoru insan kadar kamera için de üretildiğinden, ortaya çıkan sonuç çıplak gözle başka, kamera ile başka görünen bir illüzyon. Bu yüzden fotoğraf eğitimi de oldukça önemli. Bu süreçte malzemeyle illüzyon yaratma, ışık tasarımıyla mekanda dramatik manzaralar oluşturabilme yeteneğim gelişti. Malzeme bilgim, çalışmalarımda işlediğim temalara uygun malzemeler seçerek üretmeye yönlendiriyor ve bu çoğu zaman hazır nesne oluyor. Bir de üretim sürecinin tümünde eskizlerle ilerlediğim için 3D çizime dair birçok şey öğrendim.

    Ahmet Rüstem Ekici, US serisi No:3

    Ahmet Rüstem Ekici, Us Serisi No:3

    Sanatında kullandığın temel kavramlar, araştırdığın başlıca konular?

    Şehrin merkezinde yaşayan bir birey olarak her gün tanık olduğum tablo bana çok fazla manzara sunuyor. Bu manzaraların bir elemanı olarak kimliğim ve öteki olarak adlandırılan tüm çevrem çalışmalarımın temelini oluşturuyor; cinsiyet, aile, ilişkiler, var olma çabamız ve hızlı dönüşümü ile şehir, ilgilendiğim belli başlı kavramlar. Gezdiğim parkta, izlediğim kentsel dönüşüm sürecinde bireyin var olma çabasına, mahremine, farklılığına dair çok ipucu buluyorum ve bu durum sürekli iş üretmemi sağlıyor. Öte yandan mimari eğitimim beni daha çok üç boyutlu, mekansal işler üretmeye itiyor; kendimi aktarım dili olarak en çok mekana özgü yerleştirmelere ve dijital çalışmalara yakın buluyorum.

     

    Seni esinleyen sanatçılar, tasarımcılar? Sence sanat ve tasarım arasında nasıl bir ilişki var?

    Sanat ve tasarım birbirinden asla kopmaması gereken bir bütün. İkisi de birbirine hizmet ediyor ve beraber şekilleniyor. Tek farkları, bağlama göre varoluş amaçları ve kavramları. Yeni yüzyıl bize bu ikilinin neredeyse sürekli beraber hareket eden birer araç olduklarını moda, gösteri teknolojileri, yeni medya sanatının kullandığı arayüzler ile zaten gösterdi. Gottfried Helnwein sahne tasarımları, oluşturduğu manzaralar ve imgelerle en fazla ilham aldığım sanatçılardan biri. Sokak sanatına ilgimden ötürü JR’ı, özellikle de büyük ölçekli çalışmalarını merakla takip ediyorum. Tasarımcı olarak Marcel Wanders’in mekan ile kurduğu ilişki çok hoşuma gidiyor. Şahin Kaygun, Polaroid çalışmaları ile en büyük ilham kaynaklarımdan.

    Ahmet Rüstem Ekici, Us Serisi No:2

    Ahmet Rüstem Ekici, Us Serisi No:2

    Art50.net’te yer alan serilerinin çıkış noktası ve tekniği nedir?

    Art50.net için We-Us isimli iki farklı seri hazırladım. “Biz” teması altında ürettiğim bu çalışmalar için bana verilmiş sonsuz bir evren olarak algıladığım 3D program arayüzünde bir alan oluşturup, o alana bir sahne olarak yaklaştım. Tamamen 3D çizimler üzerinden ürettiğim “Us” serisi evlenmek, bir olmak isteyen bir çiftin hikayesini anlatan, 3 parçadan oluşan bir story board gibi kurgulandı. Bu LGBTi+ temalı hikayelerin giriş, gelişme ve sonuç örgüsünden yola çıkan hikayeyi yorumlamayı ise izleyiciye bırakıyorum. “We” serisinde ise önce maket olarak ürettiğim sahnenin fotoğrafını çekip dijital süreç ile şekillendirdim. Bu seri de izleyiciye bir hikayenin parçaları olan manzaralar sunuyor. Sahne tasarımlarımda her zaman var olan senaryoya uygun dekor oluşturuyorum; oysa sanat üretimlerimde dekorum ve hikayem anlatım olarak bir bütünü oluşturuyor ve hikayeler izleyicilerin bireysel deneyimleri ile özgünleşiyor.

    Ahmet Rüstem Ekici, We Serisi No:2

    Ahmet Rüstem Ekici, We Serisi No:2

    Sonsuz imkanın olsa yapmak istediğin proje/yerleştirme?

    Dijital çizimler bana sonsuz malzeme ve alan sağlıyor. 3D çizimlerimi oluştururken çizim yaptığım alan içinde 360 derece gezebiliyorum ve bu benim gerçeklik ile bağımı sürekli sorgulatıyor. Bir hikayenin sahnelenmesi için gereken ışık ve dekoru herhangi bir bütçe kısıtlaması olmadan dijital çizimlerim ile gerçekleştirebiliyorum. İnstagram’da sık sık paylaştığım 3D çizimlerimi gerçek ölçeklerinde mekana özgü yerleştirmeler olarak üretebilmeyi çok isterdim. Şehirde iz bırakacak, büyük ölçekli bir yerleştirme ile insanları biraz da olsa gerçeklikten koparabilmeyi isterdim.

     

    Dünya üzerinde en çok görmek istediğin yer?

    Potansiyeli olan bir sanat gezginiyim. Coğrafi veya mimari açıdan dev ölçekli alanlarda bireyin varlığını ve bedenini küçücük görebileceği her yeri görmek ilgimi çekiyor. Şu ana kadar 12 ülke gezebildim ama çocukluğumdan bu yana en büyük hayalim Cape Town’du; onu da gerçekleştirdim. Dünya etkileyici ve bizi anlık sorunlarımızdan uzaklaştıracak güçte güzellikler ile dolu. Umarım tüm bu güzellikleri yok olmadan deneyimleme fırsatım olur.

     

    Art50.net ile yollarınız nasıl kesişti? Online platformlar ile ilgili düşüncelerin?

    Son 3 yıldır aktif şekilde sanat ve sanat gezileri blogu yazıyorum. Bu yazı macerası çeşitli dergilere de uzandı. Blog kurmamdaki amaç sanatı elimden geldiğince desteklemekti. Sevdiğim bir online platform olan Art50.net’in projelerini de haber yaparak destekledim ve sanatçı olarak bu ailenin bir parçası olmak istedim. Online sanat platformlarını alıcıya kolay ulaşabilmelerinden dolayı oldukça gerekli buluyorum. Sanat piyasası dediğimiz şeyin aktivite döngüsü her ne kadar İstanbul’da yığılmış olsa da çağdaş sanat ile ilgilenenlerin Türkiye’nin diğer şehirlerinde de var olduğunu unutmamak gerek.

    Ahmet Rüstem Ekici, Us Serisi No:1

    Ahmet Rüstem Ekici, Us Serisi No:1

    Yakın gelecekte senden hangi projeleri bekliyoruz?

    İlk kişisel sergim için hazırlanıyorum. Kadın, beden ve kadının mimari ile olan ilişkisinden yola çıktığım bir seri üretiyorum. Mimari çizim programları kullandığım bu seri çeşitli yapılar ve yapı elemanları üzerinden şekillenecek.

     

    Ahmet Rüstem Ekici’nin Art50.net’ te yer alan eserlerine buradan ulaşabilirsiniz.