• Katja Novitskova, Pattern of Activation, 2014, in the Boros collection.

    En İyi 200 Koleksiyoner

    ARTnews'in, 2017'nin En İyi 200 Koleksiyoneri Listesi Yayınlandı

    Ünlü sanatçıların milyon dolar değerindeki eserlerinin nerede, kimde olduğu ve ne şekilde koleksiyonerlerle buluştuğu soruları sanat camiasını meşgul etmeye devam ediyor. ARTnews, geçtiğimiz günlerde 28. ARTnews En İyi 200 Koleksiyoner (Top 200 Collectors) listesini yayınladı.

    (Kapak Görseli: Katja Novitskova, Pattern of Activation, 2014, Boros Koleksiyonu.)

     

    2017 listesinde karşımıza çıkan tek Türk isim Empresyonist, Modern ve Çağdaş Sanat eserler toplayan Halit Çingillioğlu ve Kemal Has Çingillioğlu oldu. Listede geçen sene alımları ve yaptıklarıyla gündemde olan Danny Goldberg, Jochen Zeitz, Roman Abramovich ve Paul Allen gibi isimler de bulunuyor. 

     

    Listeye ek olarak ARTnews, koleksiyonerlere 2016 yılındaki alımları hakkında sorular sordu. Verilen cevaplar çağdaş sanat camiasında neler olup bittiğini gözler önüne sererken bienal ve sanat fuarlarının sanatçı-koleksiyoner buluşması açısından ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. Örneğin; Anicka Yi’nin Whitney Bienali’nde yer alan video çalışması, Julia Stoschek tarafından satın alındı. Benzer bir şekilde, 2014 Whitney Bienali’ne katılan Laura Owens’ın işleri geçen yıl Salamés, Rosa de la Cruz ve Danny Goldberg’in koleksiyonlarına girdi. Bu yazın en önemli organizasyonları; Venedik Bienali, Documenta 14 ve Art Basel birçok ismi ön plana çıkardı. Koleksiyoner Estrellita Brodsky, Documenta’dan Vlassis Caniais’in heykelini ve Art Basel’dan Harvey Quaytman’nın çalışmasını aldı. Venedik Bienali’nin Estonya pavilyonunda yer alan Katja Novitskova’nın çalışmaları Sandretto Re Rebaudengo, Karen ve Christian Boros ve Goldberg koleksiyonlarına, Venedik Bienali’nin prestijli Golden Lion ödülünün sahibi, Anne Imhof’un çalışmaları ise Rubell Ailesi ve Walter Vanhaerents koleksiyonlarına girdi.

    Anicka Yi, The Flavor Genome, 2016. Photo: Fabian Frinzel

    Anicka Yi, The Flavor Genome, 2016. Photo: Fabian Frinzel

    Koleksiyonerlere yöneltilen bir diğer soru ise ilham aldıkları isimler oldu. Rebecca ve Martin Eisenberg, Mayıs ayında vefat eden Jack Tilton’un sanata bakış açıları üzerindeki etkisini anlatırken, diğer isimler Los Angeles’ta kişisel müzelerini açan Maurice Marciano ve Eli Broad’ın etkisinden bahsetti. İlham veren diğer isim ise bu sene 165 milyona sattığı Roy Lichenstein çalışması ile gündeme gelen Agnes Gund oldu.

    Jeff Koons, Balloon Rabbit (Red), 2005-2013, in the Minskoff collection

    Jeff Koons, Balloon Rabbit (Red), 2005-2013, Minskoff Koleksiyonu

    Adı Top 200 araştırmasında birçok kez anılan kişi ise ünlü sanatçı Jeff Koons. Koleksiyoner Tiqui Atencio Demirdijan, David Geffen ve Anita Zabludowicz 2016 alımlarında Koons’un işlerini kaçırmaktan duydukları pişmanlığı belirtirken, koleksiyonunda Pollock’un Wounded Animal ve Picasso’nun 19 bronz heykeli bulunan Edward Minskoff, sahip olduğu, 51 Astor Place New York binasının lobisinde duran Koons, Balloon Rabbit (Red), 2005-10 çalışmasının koleksiyonun en önemli parçası olduğunu söyledi. Minskoff’un bu sene kaçırmaktan pişmanlık duyduğu eser ise Andy Warhol’un The Wild One’ı.

    Artnews’in Top 200 Collectors listesine artnews.com adresinden ulaşabilirsiniz.

     

    Simge Erdoğan

  • Sanat Fuarı Gezme Kılavuzu

    Banu Çarmıklı'dan Uzman Öneriler

    Contemporary İstanbul fuarının ardından sanatın kalbi Ekim ayında Frieze coşkusuyla birlikte Londra’da, Aralık ayında ise Art Basel ve çevresindeki alternatif fuarlar eşliğinde Miami’de atacak. Türkiye’den koleksiyonerler ve sanatseverler artık dünyanın belli başlı sanat fuarlarını düzenli olarak ziyaret ediyor; bu eğilim, çok daha küresel bir bağlamdan beslenen çağdaş sanat ortamımıza birbirinden nitelikli sergiler ve koleksiyonlar olarak geri dönüyor.

    Öte yandan sanat fuarı gezmek başlı başına bir sanat. Kısa bir süre içinde görülecek o kadar çok eser, dinlenecek o kadar çok panel ve tanışılacak o kadar çok sanatçı var ki! Giriş, vestiyer ve restoran kuyruklarının metrelerce uzadığı, çarpışmadan gezebilmenin ancak bale yaparak mümkün olduğu yoğun gün ve saatlerde herkes için artan stres ve yorgunluk düzeyi de cabası. Peki fuar deneyimine hazır olmak ve bu sınırlı süreyi en verimli ve keyifli şekilde kullanmak için neler yapmalı? Tanıdığımız en profesyonel fuar izleyicilerinden Banu Çarmıklı‘ya uzmanlığının püf noktalarını sizler için sorduk ve ortaya harika bir “sanat fuarı gezme kılavuzu” çıktı. Keyifli okumalar!

     

    Fuar ziyaretine hazırlanırken neler yapmalıyız? Neler okumalıyız? Nasıl giyinmeliyiz? Yanımızda getirmemiz ve getirmememiz gerekenler?

    B.Ç. : Fuar ziyareti öncesi, fuarda öne çıkan galeri ve sanatçıların isimleriyle eserleri online yayınlarda görülmeye başlar. Bu isimlerin yanı sıra keşfedilecek sanatçılar ve proje bazlı standların da isimlerini not etmek işinize yarayacaktır. Böylece o karmaşanın içinde onları hatırlamakla uğraşmamış ve direkt hedefe yönelmiş olursunuz. Tabii ki uzun saatler geçirileceği için rahat ayakkabı ve mevsime göre kıyafet seçimi en doğrusu. Fuar alanlarının havalandırması güçlü olmakla birlikte, yetersiz kaldığı zamanlara çokça rastladım. Kalabalığın da etkisiyle içerinin sıcak olabileceğini unutmamak gerek. Yiyecek, içecekle giriş yapılamadığını hatırlatalım; ancak su, olmazsa olmaz.

     

    Fuar alanına hangi gün ve saatlerde, nasıl, ne kadar önceden gitmeliyiz?

    B.Ç. : Fuarların VIP günlerine giriş sağlayabilecek olanlar için elbette en rahatı erken saatlerde ön izleme yapmak. Ayrıca hafta sonları tüm fuarların en kalabalık günleri olduğundan verimli bir izleme yapılması çok zor. Benim tavsiyem, hangi gün olursa olsun öğleden önce giriş yapmak.

     

    Fuarın tümünü kısıtlı bir süre içinde gezmek oldukça zor olabiliyor. Fuarda en az yorgunlukla en çok eseri görebilmek ve bizim için önemli kısımları kaçırmamak için rotamızı nasıl belirlemeliyiz? Mola zamanlarımızı nasıl planlamalıyız?

    B.Ç. : Fuara gitmeden mutlaka görmek istediğiniz galeri ve standların yeri hakkında küçük bir keşif yapmalısınız. Girişten itibaren fazlasıyla görsel uyarana maruz kalınacağından, asıl görülmek istenen kısımlar atlanabiliyor. Bu noktaları not defterinizden ya da üzerine işaretlediğiniz krokiden takip etmek işinizi kolaylaştırır. Ana bölümler arasında genellikle bistrolar bulunduğu için molayı o sıralarda vermek iyi bir fikir olabilir.

    İpek Yeğinsü

    Fuarlarda belli başlı ziyaretçi arketipleri var. Bu arketipleri daha yakından tanıyabilir miyiz? Her birinin karakteristik özellikleri?

    B.Ç. : Gerek tecrübeli, gerek genç koleksiyoncuları eserin önünde geçirdikleri süreden ve sordukları sorulardan anlamak çoğu zaman mümkün. Alım yapmayı planladıkları için düşünceli ve sakin davranışları gözlemlenebilir. Sanat profesyonelleri ve öğrencileri, galericiyle pek fazla iletişime geçmese de inceleyici bakışlarından anlaşılabilir. Genellikle hafta sonu görebileceğiniz sanatseverler ise daha hızlı, dışa dönük ve değişken bir ilgiyle dolaşıyorlar bana göre.

     

    Fuarların bir diğer boyutu da ev sahibi galeriler ve sanatçılar… Onlarla nasıl iletişim kurmalı, standlarını ziyaret edip eserleri incelerken nelere dikkat etmeliyiz?

    B.Ç. : Belli etmeseler bile yorgunlukları hesaba katılmalı; onların uyarılarına ya da gereksiz açıklamalar yapmalarına mahal verecek soru ve davranışlardan kaçınılmalı.

     

    Fuarda nasıl fotoğraf ve video çekmeli, sosyal medyada nasıl kullanmalıyız?

    B.Ç. : Sanat eserleri ile selfie çekmek yerine eseri uygun bir açıdan fotoğraflayıp paylaşmak bence daha uygun. Ayrıca sanatçı ve galeri ismini yazmadan yapılan paylaşımları da pek doğru bulmuyorum. Burada öne çıkan her zaman “sanat” olmalı.

     

    “Siz siz olun, fuarda asla yapmayın” dediğiniz üç şey?

    B.Ç. : Eserlere tabii ki dokunulmamalı. Sosyal medya paylaşım çılgınlığı içinde fuarı ve eserleri telefon ekranından izlememeli. Yine sosyal medyada sanatçısını zor durumda bırakacak, tepki çekmesine neden olacak paylaşım ve ifşalardan kaçınılmalı. 

     

    Şehirlerde ilgili fuarlarla eş zamanlı olarak sergi, açılışlar, müzelerde özel sergiler vb birçok yan etkinlik gerçekleşiyor. Çok kısıtlı bir zaman ve enerji stoğumuz olduğunu göz önünde bulundurursak hepsine katılmamız neredeyse imkânsız. Siz hangilerine katılacağınıza nasıl karar veriyorsunuz?

    B.Ç. : Hangi sanatçının sergisi olduğu benim için ilk sıradaki kriterdir diyebilirim. Kişisel tanışıklığım olan galerilerin açılışlarında da bulunmaya çalışıyorum. Onun dışında açılışlar pek rahat sergi izlenebilen yerler değil.

     

    Fuardan eve dönerken mutlaka yanımızda götürmemiz gereken üç şey?

    B.Ç. : Görülen eserleri sindirebilmek ve hakkında bilgi alabilmek için fuar kataloğu. Takibe almak istediğiniz galeri ve sanatçılar hakkında broşür. Fuara özel yayın hazırlamış olan dergilerden ilginizi çeken bir tanesi.

     

    Röportaj ve çizimler: İpek Yeğinsü

    Dünyadaki sanat etkinliklerini listelediğimiz Yıllık Fuar Takvimi’ne buradan ulaşabilirsiniz.

  • Türkiye’den iki koleksiyoner en iyi koleksiyonerler listesinde.

    Halit Cıngıllıoğlu zirvedeki dördüncü isim

    ArtNews dergisi bu yılın en iyi koleksiyoner listesini açıkladı. Charles Saatchi’nin isminin en üstlerde olacağını düşünebilirsiniz. Fakat ondan önce 50 diğer isim yer alıyor. Aralarında çağdaş sanat, fosil ve çizgi roman koleksiyonuyla öne geçen Leonardo diCaprio’nun da olduğu bu isimlerin içinde iki tane de Türk var:  Monaco’dan Halit Cıngıllıoğlu ve Londra’dan Kemal Has Cıngıllıoğlu. Baba-oğul empresyonizm, modern, postwar ve çağdaş sanat kategorilerinde ilk 50’nin içinde yer alıyorlar.

    Halit Cıngıllıoğlu 2011’de sanata en fazla yatırım yapan isimlerden biri oldu. Cıngıllıoğlu’nun ismi 1999’da satın aldığı öne sürülen Modigliani’nin “La belle Romaine”i ile gündeme geldi.

    Zirvedeki 10 isim ise şöyle: Hélène ve Bernard Arnault, Debra ve Leon Black, Edythe L. ve Eli Broad, Halit Cıngıllıoğlu, Alexandra ve Steven A. Cohen, Laurence Graff, Philip S. Niarchos, François Pinault, Emily ve Mitchell Rales, Saud bin Mohammad bin Ali Al-Thani

  • Adım Adım Koleksiyonerlik

    “Koleksiyonerlik çaresiz bir hastalıktır.” Simon de Pury

    Bazıları iflah olmaz bir bağımlılık olduğu düşünse de, koleksiyonerlik hayatınıza hayal edemeyeceğiniz boyutlar kazandırabilecek çok zevkli bir uğraş, arayıştır. Aşağıdaki listede sizlere koleksiyonerliğe dair genel bir bakış sunuyoruz.
    >>>